บทความต่างประเทศฐาน ERIC
เรื่องที่ 1 The Relationship between Teachers’ Turnover Rate and
Career Decision in South Korea: A Study of Private Educational Academies
Abstract
South Korea is one of the most popular destinations for foreign
language teachers wanting to start developing a career. Due to the rapid
development and demands of foreign language teachers, the human resources
department of the educational system is facing challenges. Many schools,
including the private educational academies, always recruit language teachers
for their afterschool preparational programs. However, the turnover rates for
these teachers is significantly high for various reasons. This study employed
the lens of the Model of Retention, Turnover, and Attrition for the exploration
of 55 foreign language teachers who decided to leave their teaching position
after the completion of their first-year contract. The results indicated that
all participants had an unpleasant or negative experience in their social
atmosphere and school environment stemming from discriminations, negative
managerial styles from school administrators, and impolite practices from
parents and students. Researchers, school leaders, parents, students, human
resource professionals, policymakers, and government agencies should take this
opportunity to reform and improve the educational environment and human
resource management in South Korea.
เกาหลีใต้เป็นหนึ่งในจุดหมายปลายทางยอดนิยมสำหรับครูสอนภาษาต่างประเทศที่ต้องการเริ่มต้นพัฒนาอาชีพ เนื่องจากการพัฒนาอย่างรวดเร็วและความต้องการของครูสอนภาษาต่างประเทศ แผนกทรัพยากรบุคคลของระบบการศึกษากำลังเผชิญกับความท้าทาย โรงเรียนหลายแห่ง รวมทั้งสถาบันการศึกษาเอกชน มักจะรับสมัครครูสอนภาษาสำหรับโปรแกรมเตรียมความพร้อมหลังเลิกเรียน อย่างไรก็ตาม อัตราการลาออกของครูเหล่านี้สูงอย่างมีนัยสำคัญด้วยเหตุผลหลายประการ การศึกษานี้ใช้เลนส์ของ Model of Retention, Turnover, and Attrition สำหรับการสำรวจครูสอนภาษาต่างประเทศ 55 คนที่ตัดสินใจลาออกจากตำแหน่งการสอนหลังจากทำสัญญาปีแรกเสร็จสิ้น ผลการวิจัยพบว่าผู้เข้าร่วมทุกคนมีประสบการณ์ที่ไม่พึงประสงค์หรือเชิงลบในบรรยากาศทางสังคมและสภาพแวดล้อมของโรงเรียนอันเนื่องมาจากการเลือกปฏิบัติ รูปแบบการจัดการเชิงลบจากผู้บริหารโรงเรียน และการปฏิบัติที่ไม่สุภาพจากผู้ปกครองและนักเรียน นักวิจัย ผู้นำโรงเรียน ผู้ปกครอง นักเรียน ผู้เชี่ยวชาญด้านทรัพยากรมนุษย์ ผู้กำหนดนโยบาย และหน่วยงานรัฐบาลควรใช้โอกาสนี้ในการปฏิรูปและปรับปรุงสภาพแวดล้อมทางการศึกษาและการจัดการทรัพยากรมนุษย์ในเกาหลีใต้
dos Santos, L. M. (2020). The relationship between teachers’ turnover rate and career decision in South Korea:
A study of private educational academies. Journal
of Education and E-Learning Research, 7(2), 181–189. https://doi.org/10.20448/JOURNAL.509.2020.72.181.189
เรื่องที่ 2 INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) SKILLS
AND EFFICIENT MANAGEMENT OF EDUCATIONAL RESOURCES IN PUBLIC SECONDARY SCHOOLS
Abstract
This study investigated information and communication technology
(ICT) skills and efficient management of educational resources in public
secondary schools in Rivers State, Nigeria. The study which adopted descriptive
survey design was guided by two research questions. The 268 secondary school
principals in Rivers State constituted the population. A sample of 255
principals which was 95% of the population was drawn through the stratified
random sampling technique. A self-structured questionnaire titled: “ICT Skills
and Efficient Management of Educational Resources Questionnaire (ICTSEMERQ)”
was used for data collection. The instrument which contained 14 items was
properly validated and the test retest method using Pearson’s Product Moment
Correlation Coefficient Statistics for reliability testing yielded an ‘r’ value
of 0.82. Percentages, mean and standard deviation were used to analyse the
research questions. The study revealed that the ICT skills needed by principals
include among others: knowledge of operating ICT devices, good knowledge of
using ICT devices in teaching, ability to use ICT devices to store and retrieve
information. The study also revealed that ICT skills enhance efficient
management of educational resources through enhancing proper keeping of
records, effective communication and proper accountability of educational
resources among others. Based on the findings, conclusions were drawn and the
following recommendations were made: Rivers State Ministry of Education in
collaboration with secondary school’s management board should provide capacity
building programmes to principals on ICT skills and principals should enroll
themselves in institutions where they can obtain ICT literacy and utilization
skills.
การศึกษานี้ตรวจสอบทักษะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร
(ICT)
และการจัดการทรัพยากรทางการศึกษาอย่างมีประสิทธิภาพในโรงเรียนมัธยมของรัฐในริเวอร์สเตต
ประเทศไนจีเรีย
การศึกษาที่นำการออกแบบการสำรวจเชิงพรรณนามาใช้นั้นได้รับคำแนะนำจากคำถามวิจัยสองข้อ
ผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา 268 คนในรัฐริเวอร์สประกอบด้วยประชากรทั้งหมด สุ่มตัวอย่างจากหลักการ
255 ตัวอย่าง ซึ่งเป็น 95% ของประชากรโดยใช้เทคนิคการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น
แบบสอบถามที่มีโครงสร้างเป็นของตนเองในหัวข้อ: “ICT Skills and Efficient
Management of Educational Resources Questionnaire (ICTSEMERQ)” ถูกใช้สำหรับการรวบรวมข้อมูล
เครื่องมือที่มี 14
รายการได้รับการตรวจสอบอย่างถูกต้องและวิธีการทดสอบการทดสอบโดยใช้สถิติสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของ
Pearson สำหรับการทดสอบความน่าเชื่อถือให้ค่า 'r' ที่ 0.82 ใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย
และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานในการวิเคราะห์คำถามวิจัย ผลการศึกษาพบว่า ทักษะ ICT
ที่อาจารย์ใหญ่ต้องการ ได้แก่ ความรู้เกี่ยวกับการใช้งานอุปกรณ์ ICT
ความรู้เรื่องการใช้อุปกรณ์ ICT ในการสอน
ความสามารถในการใช้อุปกรณ์ ICT ในการจัดเก็บและเรียกข้อมูล
การศึกษายังเผยให้เห็นว่าทักษะด้านไอซีทีช่วยเพิ่มการจัดการทรัพยากรทางการศึกษาอย่างมีประสิทธิภาพ
โดยการเพิ่มการจัดเก็บบันทึกที่เหมาะสม การสื่อสารที่มีประสิทธิภาพ
และความรับผิดชอบที่เหมาะสมของทรัพยากรทางการศึกษาท่ามกลางผู้อื่น จากการค้นพบนี้
ได้ข้อสรุปและเสนอแนะดังต่อไปนี้:
กระทรวงศึกษาธิการแห่งรัฐริเวอร์สร่วมกับคณะกรรมการบริหารของโรงเรียนมัธยมศึกษาควรจัดทำโครงการเสริมสร้างศักยภาพแก่ผู้บริหารระดับสูงด้านทักษะด้านไอซีที
และครูใหญ่ควรลงทะเบียนเรียนในสถาบันที่พวกเขาสามารถได้รับความรู้ด้านไอซีที
และทักษะการใช้งาน
Eremie, I.,
& Agi, U. K. (2020).
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) SKILLS AND EFFICIENT MANAGEMENT OF EDUCATIONAL RESOURCES IN
PUBLIC SECONDARY SCHOOLS. In JISTE (Vol. 24, Issue 1).
เรื่องที่ 3 Development of Educational Management System in Small
Primary School
Abstract
The purposes of the research were: 1) to study
the factors of Educational Management System in Small Primary School; 2)
to investigate current situations problems and guidelines of developing
educational management in small primary school, 3) to develop Educational
Management System in Small Primary School and 4) to examine the results of
usage Educational Management System in Small Primary School. The research
was comprised of four phases: Phase1 studying the factors of educational
system in small primary school; Phase 2 Investigating current situations
problems and guidelines of developing Educational Management System
in Small Primary School; Phase 3 Developing educational system in small
primary school and Phase 4 Examining the results of usage educational
system in small primary school. The instruments used for data collection in
this study were a note- taking form, a questionnaire, an interview and an
observation form. The statistics used for data analysis were mean,
percentage, standard deviation and content analysis. The results of the
research found that: 1) The factors of educational system in small primary
school comprised of 4 main aspects: (1) Input including with eight
sub-factors; (2) Process including with two sub-factors; (3) Output including
with two sub-factors; (4) Feedback including with one
sub-factor. 2) The results of studying current situations and problems
revealed that: There are 10,877 small primaries. The problems
revealed that administrators lacked of supervision and did not followed up
development of student’s quality, teachers did not clear about
student-centered learning, parents and community lacked of cooperation in
development of student’s quality and students’ quality were lower than
benchmark. The guidelines to develop found that both administrators and
teachers needed to develop teachers in student-centered learning,
curriculum in learning of teachers, media and technology, learning sources
for learner’s learning and to ask for parents’ cooperation in development
of student’s quality. 3) Educational Management System consisted of 4 main
aspects, 13 sub-factors including with 42 indicators 4) Evaluating system
factors by experts, the results revealed that there were the highest in every
factor in 80%. The findings of evaluation system and manual of Educational
Management System found that it was higher than 80%. 5) The examining
of usage Educational Management System revealed that pre- treatment of usage
educational management system was in the ‘least’ level. However, post-
treatment of usage educational management system was in the ‘most’ level.
การวิจัยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยระบบการจัดการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก 2) เพื่อศึกษาปัญหาสถานการณ์ปัจจุบันและแนวทางการพัฒนาการจัดการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก 3) เพื่อพัฒนาระบบการจัดการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก และ 4) เพื่อตรวจสอบผลการใช้ระบบการจัดการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก การวิจัยประกอบด้วย 4 ระยะ คือ ระยะที่ 1 ศึกษาปัจจัยระบบการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก ระยะที่ 2 สำรวจปัญหาสถานการณ์ปัจจุบันและแนวทางการพัฒนาระบบการจัดการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก ระยะที่ 3 การพัฒนาระบบการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก และระยะที่ 4 การตรวจสอบผลการใช้ระบบการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ แบบจดบันทึก แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบสังเกต สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยด้านระบบการศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก ประกอบด้วย 4 ด้านหลัก ได้แก่ (1) ปัจจัยนำเข้า โดยมีปัจจัยย่อย ๘ ประการ คือ (2) กระบวนการรวมถึงสองปัจจัยย่อย (3) ผลลัพธ์รวมทั้งปัจจัยย่อยสองประการ (4) คำติชมรวมถึงปัจจัยย่อยหนึ่งปัจจัย 2) ผลการศึกษาสถานการณ์และปัญหาในปัจจุบัน พบว่า มีระดับประถมศึกษาย่อยจำนวน 10,877 รายการ ปัญหาพบว่า ผู้บริหารขาดการดูแล ไม่ได้ติดตามการพัฒนาคุณภาพนักเรียน ครูไม่ชัดเจนเกี่ยวกับการเรียนรู้ที่เน้นนักเรียนเป็นศูนย์กลาง ผู้ปกครองและชุมชนขาดความร่วมมือในการพัฒนาคุณภาพนักเรียนและคุณภาพของนักเรียนต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐาน แนวทางการพัฒนาพบว่าทั้งผู้บริหารและครูจำเป็นต้องพัฒนาครูในการเรียนรู้ที่เน้นนักเรียนเป็นศูนย์กลาง หลักสูตรการเรียนรู้ของครู สื่อและเทคโนโลยี แหล่งการเรียนรู้เพื่อการเรียนรู้ของผู้เรียน และขอความร่วมมือผู้ปกครองในการพัฒนาคุณภาพนักเรียน 3) ระบบการจัดการศึกษาประกอบด้วย 4 ด้านหลัก 13 ปัจจัยย่อย รวม 42 ตัวชี้วัด 4) การประเมินปัจจัยด้านระบบโดยผู้เชี่ยวชาญ ผลปรากฏว่า มีทุกปัจจัยสูงสุดร้อยละ 80 ผลการวิจัยระบบประเมินผลและคู่มือระบบการจัดการศึกษาพบว่ามีอัตราสูงกว่าร้อยละ 80 5) การตรวจสอบระบบการจัดการศึกษาการใช้งาน พบว่า ก่อนการรักษาระบบการจัดการศึกษาการใช้งานอยู่ในระดับ 'น้อยที่สุด' อย่างไรก็ตาม ระบบการจัดการศึกษาหลังการใช้งานจัดอยู่ในระดับ 'มากที่สุด'
Alsammarry, Y.,
Sirisuthi, C., & Duangcharthom, S. (2016). Development of Educational Management System in Small PrimarySchool. International Education Studies, 9(12), 244. https://doi.org/10.5539/ies.v9n12p244
รายการอ้างอิง
Alsammarry, Y.,
Sirisuthi, C., & Duangcharthom, S. (2016). Development of Educational Management System in Small PrimarySchool. International Education Studies, 9(12), 244. https://doi.org/10.5539/ies.v9n12p244
dos Santos, L. M. (2020). The relationship between teachers’ turnover rate and career decision in South Korea:
A study of private educational academies. Journal
of Education and E-Learning Research, 7(2), 181–189. https://doi.org/10.20448/JOURNAL.509.2020.72.181.189
Eremie, I.,
& Agi, U. K. (2020).
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) SKILLS AND EFFICIENT MANAGEMENT OF EDUCATIONAL RESOURCES IN
PUBLIC SECONDARY SCHOOLS. In JISTE (Vol. 24, Issue 1).
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น